onsdag 13 januari 2010

Sitter här och funderar och funderar....

....på varför jag är så liten...
Nä det var ju smurfarna som sa så. Och även om jag är kort som en smurf, så är det inte ett problem för mig.

Nä jag funderar mycket på beteenden, hur vi människor fungerar och så....

Det finns så många vägledningar om hur vi ska leva våra liv...
Många saker vet vi, men det strider helt mot vår natur....vi gör precis tvärtom. Är det då rimligt att man ska ändra på sig helt?
Jag har varit väldigt fascinerad av bla mindfulness. Är även övertygad att vårat tänk påverkar oss oerhört mycket. Men problemet är ju att vi har så svårt att ändra på det.
Går man på en föreläsning om stress, motivation...ja vad som helst, då tänker vi på det vi lärt oss när vi går ut genom dörren och vi ska genast bli bättre människor. MEN vad händer efter en vecka?? Jo, då är vi tillbaka i gamla vanor igen.
Jag har alltid varit emot uttrycket "det är omöjligt att lära gamla hundar sitta" Har istället valt formuleringen "det är svårt att lära gamla hundar sitta"
Det är ju precis så det är med oss människor oxå. Men frågan är: Hur gör man?

Ja jag har då inte svaret...

1 kommentar:

Lisa sa...

Det är väl bara att lära sig att gilla sig själv och det liv man valt att leva....

Kanske man har kommit dit när man är 99 och dagen efter dör man :P