lördag 7 februari 2009

Kan man förändras???

Kan man ändra på sig???
Har suttit här och funderat på om en människa verkligen kan förändra på sig bara sådär. Att man kan förändras över en lång tid utifrån omgivning och miljö det förstår jag, men annars är jag skeptisk.
Man kan ju inte bara säga till sig själv att: "Nu ska jag bli bättre på det och det och det.... För i nästa stund har man ju glömt bort det. Så hur gör man då?? Träningsläger i 5 år är ju lite väl drastiskt.
Ja, jag vet faktiskt inte. Beundrar alla er som kan göra det.

Jag har mycket jag skulle vilja ändra på. Men ett ex:
Mitt hem är alltid en katastrof med dammråttor som hugger efter en när man går för nära hörnen. Det ligger berg av saker lite här och där. Vi pratar mount everest när vi går in i min tvättstuga. Iofs bra om man skulle lyckas dra en vurpa där inne =).
Sen ska ju tvätten inte bara tvättas, utan den ska vikas och in i garderoberna oxå. (strykning har aldrig existerat här)
Men sen är det diskhögar, tidningshögar. Det ligger leksaker, tidningar och kläder slängda lite här och där oxå.
Allt det här leder ju till att så fort jag kliver in hemma är hela jag en katastrof.

Okej nu säger ni: "Ryck upp dig människa och ta tag i kaoset istället". Men det är ju det som är problemet. Jag har ryckt och ryckt, men det händer ju inget...

Det är där min tanke hamnar. Det är faktiskt inte så lätt. För man måste ju ändra sin livsstil. Vissa människor bara har det i generna, medans vissa alltid faller tillbaka...
Hur ofta ser man inte samma människor ha samma problem livet ut. Medans andra alltid lyckas.
Så min fråga är: Hur gör man för att ändra på sig??

(Se det i ett lite djupare perspektiv än med dammråttor :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

När jag läser detta så får jag känslan av att du gör allt själv där hemma..??
Inte så konstigt att du får berg av allt =)Man hinner inte göra allt själv.. Gör upp ett veckoschema vem som ska göra vad! Då slipper du gå omkring som ett åskmmoln o känna dig irri för att saker inte blir gjorda.. Följer man inte schemat.. sååå är de bara att säga draaaaa... =)haha..

Lisa sa...

Sitter just och pluggar etik, moral och filosofi. Jag har, och säkert nästan alla andra, samma problem som du. Men det gäller väl, enligt mina böcker, att jobba med det hela tiden. Man måste fundera ut sina grundläggande värderingar och sedan försöka tillämpa detta i sina handlingar, försöka vara den man vill vara. Kan ju låta lätt men det är ju faktiskt skitsvårt. Det här får vi prata mer om nån kväll med lite vin å så;)

Anonym sa...

Jag har också samma dilemma...Saker och ting hamnar på "hög" och blir nästan aldrig gjorda. Sen tar man ett ryck och gör ALLT och känner sig nöjd och tänker att from nu ska jag hålla ordning...Sen går det nån dag igen och det byggs upp nya högar igen...Det är tur att min andra hälft inte är lika "lat" som jag...