måndag 10 november 2008

Kan inte släppa...

..debatten ang detta. Vad tycker ni?
Min första reaktion var att vad fjantigt att inte skaka hand med Carl Hamilton. Men sen när programmet var, så tänkte jag. Herregud har man ett helt debattprogram ang det här. Och Carl Hamilton gjorde ju inte saken bättre precis. Då tänkte jag bara: Låt dem slippa, vad spelar det för roll..
Men ju mer jag tänker på det, desto osäkrare blir jag.
De döljer sig ju inte bara bakom en slöja utan det ligger så mycket mer bakom. Starka värderingar om könsroller. Den blir en symbol för förtryck av båda könen. Kvinnans underordning och sexualitet, som måste döljas. Och att mannen inte kan behärska sin sexualitet vid åsynen av en kvinna utan huvudbonad.
Vi har religionsfrihet i Sverige, men är inte detta emot våra grundläggande mänskliga fri- och rättigheter och värderingar??
Detta tål att tänkas på. Det är en svår fråga. Kom gärna med kommentarer.

1 kommentar:

Lisa sa...

Svårt de där. Religionsfrihet har vi ju också men som svensk är det svårt att förstå hur man kan välja det livet som dom lever. Men det är väl för många det enda liv dom känner till. Har inte sett programmet men läst om debatten. Ska se det så får jag återkomma. Intressant